Scala rider är ett intercom-system från Cardo Systems som går att köpa på bla Ava MC, och kostar ca 3495kr (091001).
Under sommaren 2009 testade vi tillsammans med Johan och Thomas i Sambandsgruppen mobila radiosystem för kommunikation mellan motorcyklarna. Vi provade både analoga simplex-system, men även via repeater samt, digitala system. Vi byggde egna kablage som vi kopplade mellan radioutrustningen och de headset, eller intercom-system, som vi köpte billigt på Teknikmagasinet och Clasolsson.
Det blev aldrig riktigt bra. Miljön på en motorcykel är för tuff för sådana system (om man inte har Peltor-grejer som polisen har, men de är dyra).
Därför köpte vi innan vi åkte ett intercomsystem som bygger på bluetooth-teknik och som fungerar riktigt bra. Installationen är enkel och huvudenheten fästs i hjälmen med ett clips som man skruvar fast (det medföljer även ett fäste med dubbelhäftande tejp). Högtalarna skall egentligen fästat på varsinn lapp av kardborre med dubbelhäftande tejp, men vi kunde helt enkelt lägga in högtalarna i de håligheter där hakremmen är infästad. Det tog mindre än 10 minuter att installera totalt. Mikrofonen är av bom-typ (svanhals), och den trycker man bara in framför munnen så sitter den kvar där. Volymen är klart tillräcklig även i hastigheter runt 120km/h.
För att prata med sin ”buddy” trycker man antingen på en knapp på huvudenheten eller så börjar man bara prata så kopplas samtalet upp automatiskt. Den automatiska funktionen är i våra offroad-hjälmar ganska känslig så vi har stängt av den (man måste desvärre stänga av den varje gång man startar intercomen, vilket är lite synd. För att stänga av den håller man in båda volymknapparna i tre sekunder).
Vidare kan man koppla sin mobiltelefon och GPS till systemet och även MP3-spelare med analog kabel.
För oss är det ett krav med trådlös intercom och detta system är helt suveränt!
Nu har vi kört ganska mycket med systemet och kommit fram till att batterierna räcker till att prata väldigt mycket. Två eller tre dagar räcker batterierna till innan de måste laddas. Vi har möjlighet att ladda direkt från cig-uttaget på en av hojarna via en liten 220V-inverter.