ISPM 15

ISPM 15 är en internationell standard för hur man ska behandla och märka olika typer av förpackningsvirke. Denna standard omfattar allt träemballage. För att garantera att det inte finns några skadeinsekter eller dylikt måste virket man använder till emballaget behandlas antingen med värme eller med gas.

För att visa att virket är värmebehandlat använder man i Sverige märkningen KD56/30, där KD står för ”Kiln Dried” och 56/30 för att kärnan i träet blivit uppvärmt till minst 56 grader under 30 minuter.

Nästan allt trävirke som säljs i Sverige är i praktiken redan värmebehandlat. Men det är bara sågverk som är godkända av Jordbruksverket som får stämpla virket med KD-stämpeln.

Det räcker dock inte med att bara köpa KD-märkt virke. Emballaget i sin helhet måste dessutom vara stämplat med en internationell stämpel enligt ISPM 15. Det var det som gjorde att vi inte kunde bygga lådan själva med ”vanligt” trävirke eftersom den då inte hade haft rätt stämpel. Alternativet om vi hade velat bygga lådan själva skulle ha varit att värmebehandla hela emballaget i sin helhet hos någon auktoriserad firma.  Detta skulle dock ta tid och kosta pengar (ca 1000kr) och då skulle vi ändå fått köpa virket själva.

Vårt alternativ för att lådan i sin helhet skulle vara godkänd var alltså att låta någon firma bygga den samt att de stämplade lådan med sin stämpel och skickade med kopior på sina intyg från jordbruksverket för säkerhets skull.

ISPM 15 stämpel
Exempel på vad som ingår i en ISPM15 stämpel

Sammanfattningsvis vill vi konstatera att det billigaste och minst tidskrävande alternativet för oss var att låta en firma bygga lådan åt oss, med stämplar och godkänd dokumentation. För att läsa mer om ISPM 15 och för att hitta firmor som är godkända att bygga emballeringar, ta en titt på denna sida hos Jordbruksverket.

5 reaktioner till “ISPM 15”

  1. Hej!

    Hittade precis denna sida och plöjer med glädje igenom bit för bit! Vi är två bikers som planerar en långresa i början av 2018. Första etappen är Sverige – Vladivostok och sen får vi se var vi fortsätter efter det :) Jag skulle uppskatta jättemycket om ni kunde komplettera sidan om ”dokument” med vilka papper ni har skaffat för både er själva och hojarna och hur ni gick tillväga. Antar att ni också googlat runt på t.ex. visum och Carnet de Passage? Planerade ni allt i minsta detalj innan resan eller tog det som det kom? Har ni stött på några problem på vägen p.g.a. avsaknad av dokument?

    Tack för en bra blogg!

    Mvh
    Andreas

    1. Hej! Kul att du gillar sidan och härligt att ni planerar en långresa!

      Har varit väldigt dålig på att uppdatera hemsidan, speciellt delarna om dokument osv.

      Har precis varit på en långresa genom Syd- och Centralamerika. Enligt Motormännen behövs Carnet de Passages till flera länder i Amerika. Men det stämmer inte, inget behövs. Så har ingen erfarenhet av att skaffa ett sådant. Man måste ha trafikförsäkring i alla länder. Den svenska trafikförsäkringen ska gälla i hela världen, men sen att få dem vid gränsen att godkänna detta var en annan femma. Gick ibland. Men fick köpa försäkring ett par gånger vid gränserna, ingen större kostnad för detta dock. Gula febern vaccinationskort behövdes en gång. Skaffade båda versionerna av det internationella körkortet (ISK). Har dock aldrig visat något av dem, kostar inte mkt så lika bra att ha dem. Reseförsäkring efter 45 dagar blev Gouda denna gång (då de täcker aktiviteter för över 3000 m.ö.h bland annat, hata finstilt!). Har tidigare använt Länsförsäkringars ”Tillfällig vistelse utomlands” men det gick ej denna gång då jag inte hade dem som hemförsäkring. Fördelen med dem är bland annat att de täcker en hel del lösöre. Försäkring för hojen finns dock inte att få tag på till en rimlig kostnad (vad jag kunde hitta). Så händer något för hojen får man helt enkelt betala :) Inte haft några problem när det gäller dokument, men Amerika är väldigt enkelt att resa igenom, vet inte hur det ser ut österut när det gäller dokument. Det man får öva mycket på vid gränserna är tålamod! När det gäller planering så tog vi det som det kom. Vi kollade ställen vi ville åka till och sen fick det bli lite som det blev. Går inte att detaljplanera. Eller det kanske går, men inget jag skulle rekommendera. Planeringen för senaste resan var ungefär ”Vi kör söderut från Santiago. Sen vänder vi och kör norrut”. Vi hade ingen fast tidsgräns och inget bestämt slutmål vilket gör att man kan göra lite som man känner för. Kan man skippa tidspress är det hur bra som helst. Bara att fråga om du har fler frågor, lättast är att göra det via facebook. Hoppas det går bra med planerandet och att ni kommer iväg! Skicka gärna länk till hemsida/blogg/facebooksida om ni har, alltid kul att läsa om andras resor, måste ju hitta ett nytt mål att satsa på :)

      Mvh Roberto

  2. Tack för ett fantastiskt bra svar! Jag håller kontakten på fb när jag kommer på fler frågor och skickar definitivt en länk när vi själva har en officiell sida :)

    Tack igen!

    /Andreas

  3. Hej ! fantastik sida ! jag vill skicka min Motorcykel till Chile där jag kommer ifrån
    men har läst ganska mycket om betalningar dit och datt att det skrämmer lite hur mycket pengar kan det blev till slut . skulle vara tacksamma om lite mer fakta .
    Garcias

  4. Hej,
    jag letar fakta för att kunna skicka motorcykeln till Argentina och läste just denna fantastiska redovisning om vad som behövs. Har rotat lite själv och också förstått att carnet de passage inte behövs i Sydamerika och att man köper trafikförsäkring i varje land som man kör in i. Dock säger alla försäkringsbolag jag pratat med att den svenska trafikdelen/”third part liability” inte gäller utanför gröna-kortet-området. Men på dig låter det som att den gäller. Jag har inget emot att betala för varje nytt land man kör in i, men det är ju alltid skönt att veta vad som gäller – om olyckan är framme. Så om du hittat ett bolag som kan erbjuda detta är jag väldigt intresserad av att komma i kontakt med dem!
    Bästa hälsningar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *