Frakta motorcykel med båt

Här försöker vi förklara vad man ska tänka på när man skickar en motorcykel till ett annat land -i vårt fall från Stockholm, Sverige till Valparaiso, Chile. Vi skickade våra hojar emballerade i delad container via fartyg.

Frakt-typ

Det finns ett par olika sätt att skicka en motorcykel och ett par olika saker att ta hänsyn till. Man kan skicka motorcykeln med båt eller med flyg där det senare är det dyrare -men man slipper hamnavgifter. När det gäller båt kan man skicka sin motorcykel emballerad eller som den är, men då krävs att man skickar den med ett ”Roll on, roll off”-fartyg. En klar nackdel med RoRo är att motorcykeln är exponerad för ”misshandel”.

Emballage

Vi valde att skicka våra motorcyklar emballerade i ett emballage som vi beställde från Packsnabben i Almnäs, Södertälje. Vi började först med att göra en egen låda av gammalt emballeringsmaterial men insåg efter att ha läst på lite att man måste ha godkänt virke enligt ISPM15. Firman som gör emballaget tillhandahåller kopior på sitt certifikat (godkännande från Jordbruksverket), dessa kopior kan man ibland behöva skicka till fraktfirman (i vårt fall Tellus).

Lådan blev enligt våra mått 220 x 120 x 120 och rymmer de två motorcyklarna med demonterade styren. Man måste även sänka hojarna med spännband, och här är det viktigt att bara sänka dem halvvägs så de fortfarande kan fjädra. Vår låda blev inte så misshandlad, men har man otur och inte ett emballage som är kraftigt nog så kan man nog räkna med att det går sönder under hanteringen.

Dokument

Vi anlitade Tellus Shipping för att skicka våra hojar. Rolf där har koll och svarar på frågor. Vi behövde skriva totalt tre stycken innehållsförteckningar: en som ligger till grund för dokumentet Bill of laden, en som ligger till grund för fraktförsäkringen (båda dessa dokument skickade vi till Tellus) samt en sista innehållsförteckning som låg till grund för förtullningen i Valparaiso. Dessa tre listor är ju egentligen samma, men vi valde att vara mer nogranna när vi skrev innehållsförteckningen för försäkringen.

När vi bokat frakten fick vi Bill of laden hemskickad med post och per mail. Detta dokument ska man ha med sig, annars kan man inte hämta ut sitt ”paket”.

En liten lista över de dokument man totalt sett behöver/får:

  • Kopia på certifikatet från emballeringsföretaget
  • Bill of laden
  • Kopia på pass
  • Kopia på körkort
  • Kopia på IKK
  • Kopia på registreringsbeviset på motorcykeln
  • Kopia på motorcykelförsäkringen

Frakten

Den Svensk-förlagda delen av frakten gick helt smärtfritt. Det kom en lastbil och hämtade lådan där vi hade emballerat hojarna och sedan kördes lådan till Göteborg och lastades på fartyget helt utan vår inblandning.

När vi var i Santiago passade vi på att besöka SSL (de har även ett kontor i Valparaiso, vi hade bara vägarna förbi när vi var i Santiago) som är det företaget Tellus anlitar för frakten. Där betalade vi hamnavgiften och fick vår Bill of laden stämplad och godkänd.

När vi skulle hämta ut hojarna var det dock lite bökigare. Pga att kaptenen på fartyget blev sjuk lastades vår försändelse på ett annat fartyg, och det fartyget blev också försenat.

När vi äntligen kunde börja arbetet med att hämta ut hojarna började vi med att gå till tullen i Valparaiso. Där ville de ha kopior på körkort, pass, IKK, Bill of Laden och försäkringen för att vi skulle få dokumentet TITV. Det är ett tillfälligt visum för motorcyklarna.

Kostnad

Man skulle ju kunna tro att allt det här är jättedyrt -men det är det inte. Eller det beror kanske på hur man ser det. Det finns företag som exempelvis Sudamerican MotoTours (som vi råkade träffa i Chile) som hyr ut motorcyklar på plats, och flera andra företag som tar ganska saftigt betalt plus att man ofta får lägga en deposition.

Emballaget kostade oss ca 2000kr från packsnabben och tog två dagar att få klart.

Vi fick av Tellus shipping priset 3300kr per kubikmeter från Stockholm till Valparaiso, enkel resa, med lastbilsfrakt från Stockholm till Göteborg. Utan lastbilen hade det gått på 3000kr per kubikmeter men då hade vi fått köra den till Göteborg. Vår låda var tre kubikmeter så frakten gick på 9900.

Utöver det betalade vi en fraktförsäkring, via fraktbolaget, på 1100kr som täckte ett uppskattat värde av 100’000kr (egentligen var allt i lådan värt mer, men hade vi tagit det riktiga värdet hade försäkringen blivit dyrare).

Väl i Chile betalade vi 153’000 pesos, ca 2200kr (091210) för hamnavgifter och för att få Bill of laden stämplad och godkänd. Hade vår båt inte blivit försenad hade avgifterna stannat där, men eftersom allt blev försenat och julhelgen hann infinna sig tog magasineringsbolaget TexVal, där vi tillslut hämtade ut hojarna, en avgift på 89’000 pesos ca 1280kr (091228) för fem dagars magasinering.

Summerat blir det 2000kr+9900kr+1100kr+2200kr+1280kr enkel resa = 16480kr. Då ingår emballaget samt magasineringskostnaden som vi egentligen inte hade behövt betalat. När vi skickar hem hojarna till Sverige slipper vi dessa kostnader.

Vad resan totalt kostar kommer vi skriva mer om senare.

3 reaktioner till “Frakta motorcykel med båt”

  1. Hej! Vi flög hem motorcyklarna från Buenos Aires med ett fraktbolag. Motorcyklarna ställdes på pall och plastades in. Själva resan tog ett par dagar. Men byråkratin, förtullning mm tog lite längre tid.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *