Roberto och Jonas har ju huvudrollerna på denna resa, men motorcyklarna har väldigt stora biroller.
BMW
Motorcyklar från BMW har historiskt sett varit väldigt pålitliga och BMW har serviceställen i hela världen. Behöver vi någon reservdel så går det alltid att ordna. Dessutom är de ju väldigt fina
Teknisk specifikation
Motorn är en encylindrig vattenkyld insprutningsmotor på 652cc. Båda motorcyklarna har katalysator och ställbar fjädring bak. Att motorcykeln heter dakar har väl egentligen inget med dakar-rallyt att göra, ska man köra dakar-rallyt ska man nog ha en bra mycket större och starkare hoj. (Edit: År 2000 vann Richard Sainct Dakar-Rallyt med en BMW F650RR, i princip samma hoj som vi har). Modellbeteckningen dakar betyder att den, till skillnad från en vanlig F650GS, har större framhjul och högre markfrigång. Större framhjul gör att det är lättare att hålla kursen på löst underlag.
Det sitter ABS på Robertos hoj men inte på Jonas. Båda cyklarna har 21 tums framhjul och 17 tums bakhjul. Innan resan hann vi slita ut varsitt par T63-däck, nu ska vi prova KTC80 istället. Tanken rymmer ca 17 liter och bränsleförbrukningen ligger någonstans runt 0,40 liter/mil. Vi har kört nästan 50 mil på en tank med packning.
Väskor
När vi köpte hojarna fick vi med BMW´s originalväskor till Robertos hoj: tankväska, toppbox och sidoväskor. För att vi skulle ha samma utrustning och samma packvolym valde vi att köpa likadana väskor till Jonas hoj. Sidoväskorna är expanderbara vilket gör att de rymmer väldigt mycket. Eftersom de är original följer de dessutom formen på motorcykeln vilket gör att de inte bygger så mycket på bredden.