Viña del mar till Antofagasta dag 1

På måndagen fick vi äntligen våra motorcyklar. Vi hade dock bara ett fungerande batteri, så på tisdagen införskaffades batterisyra till det dåliga batteriet. Båda batterierna laddades och sedan gjorde vi i ordning det sista på hojarna; alla kåpor sattes fast ordentligt, några dekaler klistrades fast samt lite annat småpill.

Sedan började det monstruösa arbetet med att packa ner alla våra prylar i väskorna. Verktygen delades upp. Tält, kök och annan gemensam utrustning fördelades. Vi monterade vår nyinköpta intercom på hjälmarna.

När hojarna var körklara tog vi på oss hjälmarna och ställen och åkte och tankade hojarna och fyllde på med luft. 2.1 bar fram och 2.3 bar bak fick det bli (enligt manual, fungerar bra). Sedan tog vi en liten tur för att känna på hojarna och allt fungerade suveränt.

Vi fortsatte packa, och var nog inte klara med allt förräns vid elva på kvällen, och sedan däckade vi båda och sov till sju på morgonen på onsdagen.

Starten gick från Vina del Mar klockan 09:00 och vi hade ca 1300km till Antofagasta där vi skulle vara framme på nyårsafton på eftermiddagen. Våra erfarenheter ifrån körningen i somras är att man mår bäst av att köra ca 1-2 timmar i taget och sedan vila en stund. Att ta rast är jätteviktigt när man kör hoj, det är inte som att köra bil direkt.

Planen var att vi skulle köra 800km på onsdagen och resten, ca 500km, på torsdagen. Det tog någon timme från Vina innan vi kom ut på motorvägen, Ruta 5 som den heter lokalt, eller Pan-American Hghway. Motorvägen är jättefin; tvåfilig för det mesta, svart asfalt med fina landskap runtomkring. På onsdagen åkte vi genom tre vägtullar och fick betala den lägsta avgiften på prislistan, eftersom vi hade motorcykel, på 700 pesos (ca 10kr 091230) vilket inte är så farligt.

Dagen gick och vi snittade ca 100km/h. Hastighetsbegränsningen ligger mellan 100 och 120km/h. Vi stannade bara för lunch och toa-paus, och för att tanka. Vi tog det säkra före det osäkra och tankade ofta. Hojarna drog 0.42 liter/mil fullpackade (mätt på en delsträcka på ca 800km) vilket vi tycker är mycket bra.

Mot slutet på dagen hade vi bara kört runt 500km och målet var ju 800km. Vi beslutade att det var bättre att lägga några extra timmar första dagen för att slippa köra så länge dagen efter, så vi körde på. Solnedgången över landskapet som nu började bli mer och mer öken var fantastiskt vackert och temperaturen föll några grader. Det är svårt att tro att en plats som Atacama-öknen faktiskt är kall på natten. Några mil till och hungern började infinna sig, vi hade inte handlat och klockan var efter åtta. Vi hittade en liten restaurang och en liten mack där vi åt lite emapadas (Chilensk pirog), drack en kopp te och sedan tankade vi hojarna.

Ett par mil till sedan svängde vi helt enkelt av asfaltsvägen och följde en mindre sand-väg någon kilometer. En perfekt tältplats helt för oss själva och hojarna fick sin välförtjänta vila. Vi hade kört 700km och det fick räcka för dagen. Vi satte upp tältet och borstade tänderna. Tror vi gick och la oss runt klockan elva och vi somnade direkt. Jag vaknade tidigt på morgonen, före klockan som skulle ringa vid sju, av att det lät som om någon var utanför tältet. Det var bara sand på tältduken som lät, jag var nog bara oroad i onödan -vem skulle hitta oss mitt i ingenstans mitt i natten? Ingen.

Jonas

Författare: Jonas

Jag tillägnar denna resa min kära far, som på 70-talet körde runt på sin Honda CB750K i Europa. Jag tror farsan skulle hänga med på vår resa om han hade en hoj ;) Som rubriken antyder så heter jag Jonas. Jag föddes 1981 på Södertälje sjukhus och har sedan dess irrat omkring mestadels i Tumba. Bodde ett tag i Flemingsberg men har nu efter ett par vändor i Storvreten och Segersjö bott i Storvreten totalt ca sex år. Jag har jobbat med lite av varje och var inne på mitt elfte jobb innan jag sa upp mig i våras för att resa. Bland det roligaste jag har gjort, förutom att resa, har varit att köra skolklasser i turistbuss på äventyrsresor. Förutom alla jobb jag haft så har jag också hunnit med att pugga lite på KTH, dock så blev jag aldrig färdig men hoppas att få tid och lust till det. Precis som Roberto så värdesätter jag min fritid högt och det jag gillar att göra då är bland annat frilufsliv och modellflyg. Modellflygandet är än så länge ett substitut för att vara pilot vilket jag har velat i hela mitt liv. Jag är också intresserad av teknik och foto/video och hoppas kunna bli bättre på att både fota och redigera film. Det kommer bli mycket fotande och filmande framöver ;) Jag har också hunnit med att ha egen båt, eftersom jag gillar att fiska. Den är tyvärr såld numera och likaså är min första motorcykel.

Inspiration

Jag tittar väldigt mycket på film. Favoritgenre är sagofilmer som Harry Potter och Stardust, men framförallt storfilmer som Gladiator, The Rock och The Green Mile faller in i smaken. Ibland har det även hänt att jag läst en analog bok och då är det Munken som sålde sin ferrari som inspirerat mest. De filmer som inspirerat mig mest inför den här resan är:
  • Into the Wild
  • Babel
  • The Bucket List
  • Motorcycle diaries
  • Long way round med Ewan McGregor och Charlie Boorman
  • Long way down (se ovan)
Jonas Fors Lellkys Facebook-profil Se oxå Robertos sida. Just det. Maila mig på jonas@flyvardagen.nu om du vill berätta något roligt.

7 reaktioner till “Viña del mar till Antofagasta dag 1”

  1. Tja grabbar,

    Har läst i princip allt på er sajt och checkat er sajt varje dag i väntan på att få börja följa er resa på hojarna. Jag har en liknande dröm att resa som ni och är glad att ni för så noggranna uppdateringar med bilder och detaljer. Kom ihåg att ni inte kan uppdatera för sällan! :)

    Enjoy!

    1. Hej!

      Jättekul att höra att du följer vår blogg. Det är nu som vi verkligen kan börja lägga upp fler och fler detaljer och inte minst bilder och video! Den 6:e januari kommer Dakar Rallyt hit till Antofagasta och vi ska givetvis dit och titta. Sen bär det av norrut i Chile och vi ser fram emot många långa fina grusvägar.

    2. Hej PH!

      Du måste väl ändå mena att vi inte kan uppdatera för ofta? 😉

      Vi känner oss ärade att få inspirera, det är hela syftet med den här sidan. Vårt mål är att genom att blogga och skriva artiklar, men inte minst visa våra bilder för andra, få folk att våga ge sig ut på sina egna äventyr.

      Det finns ett oräkneligt antal människor som gör likande resor, men som inte berättar om dem -eller bara berättar för sina vänner. Vi vill berätta om våra äventyr för alla!

      Fortsätt kolla av sidan. Varje tillfälle vi har internet lägger vi på att uppdatera någonting någonstans på sidan.

  2. Hej på er raringar !
    Så nice ni verkar ha det. Jag är hemma igen från usa. Har susat fram at the american highway i en jeep, 3,7 liters V6 – Coolt! :)
    Längtar tills man får ta ut bmwrackarn. Längtar efter er lite också minsann. Sommaren med sol, grillning och körning kan inte komma fort nog. Kramar till er bägge

    1. Hej! Jo vi har inte mycket att klaga över här. Kul att USA-resan gick bra! Vill också road-trippa där.

      Förstår att du saknar bmw:n…bilar i all ära men det är svårt att slå känslan av att köra motorcykel. Kommer att bli en riktigt härlig sommar med mycket körning, grillande och ätande av pebre.

      Ska titta på Dakar Rallyt här i Antofagasta och förhoppningsvis lyckas få tag på Annie Seel :)

      Kram kram

  3. Okej jonas, nu väntar jag ivrigt på uppdatering… bilder och vidoklipp är extra välkommet! :)

    Hur kom det sig att ni valde de cyklar ni valde och inte större, typ bmw r 1200 gsa? Funkar de ni har bra eller önskar ni att ni hade större?

    Salut!

    1. ph,

      En liten videosnutt finns på startsidan. Inte mycket men det ger ett smakprov av vad som komma skall. Sitter för tillfället och klipper ihop en snutt med lite grusbus i öknen. Att klippa film är inte lätt direkt och det tar dessutom massor med tid, men det kommer!

      Det korta svaret på frågan om motorcykelvalet är enkel: av budgetmässiga skäl. Killarna i Long way round hade väl den hojen och de var nöjda men de hade helspons från BMW. Vi köpte våra hojar själva. Jag ska lägga upp mer om detta på sidan om hojarna snart.

      Vi är sjukt nöjda med hojarna!

Lämna ett svar till ph Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *